Byta bromsbelägg

Att byta bromsbelägg själv kan man spara mycket pengar på. Bromsbeläggen i sig är inte dyra utan det är arbetet som kostar. Det kan vara värt en blodig knoge och några svordomar för det är inte särskilt svårt.

Byt på båda sidor

398171-brake-rotor

Det är beläggen i fram som slits först, och det är oftast lite lättare att byta i fram då man kan vrida på framhjulen och på så sätt komma åt bromsoket lite lättare.

Börja demontering

  • Hissa upp bilens framvagn och ta bort hjulet. Använd ett fälgkors, det får du mer kraft med än originalverktyget som kom med bilen.
  • På baksidan av bromsoket hittar du två skruvskallar. Lossa och plocka bort skruvarna och lägg dem någonstans där de inte blir smutsiga.
  • Nu kan du dra ut bromsoket från bromsskivan.
  • Bänd loss de yttre gamla bromsbelägget, för det mot mitten av öppningen i oket och dra ut det. Gör samma sak med det inre bromsbelägget. Vill det inte lossa får du ta i hårdare. Eventuellt kan lite rostlösningsolja hjälpa till.
  • Ta nu fram den största polygripen du har, har du ingen stor får du låna en för här går det inte med smågrejor. Tryck tillbaks bromskolven in i oket så att det blir plats för de nya bromsskivorna.

Dags att montera

Det kan vara klokt att sätta in slitagevarnare i de nyrenoverade bromsarna. Sådana hittar du hos Mekster.se. Då har du koll på när det är dags att bryta bromsbelägg nästa gång.

  • Häng upp oket i ett snöre annars kan bromsslangen ta skada.
  • Gör rent i oket och pensla gärna med kopparpasta, det behöver inte bli vackert med det är funktionellt.
  • Plocka i de nya bromsbeläggen och skjut på oket på bromsskivan.
  • Leta reda på de två skruvarna som håller oket på plats och montera dem. Dra fast ordentligt, det vibrerar när man bromsar.
  • Montera tillbaks hjulet. Och gör samma sak på den andra sidan. Provbromsa försiktigt när du är klar med jobbet, bromsarna behöver justera in sig.

När behövs de bytas ut?

Har man tur finns det en slitagevarnare på bromsbelägget. Dessa kan komma i två olika varianter:

  • Mekanisk
  • Elektrisk

Den mekaniska är ett plåtbleck placerat vid materialet som slits ned. När detta är helt nedslitet kommer detta plåtbleck komma i kontakt med bromsskivan och skapa oljud. Så länge man vet hur detta låter får man en tydlig signal.

En elektriskt slitagevarnare sitter inbakad i materialet som slits ned och är ansluten till bilens elektriska system. En krets bildas då denna får kontakt med bromsbelägget och en lampa tänds på instrumentpanelen som indikation.